Hyppää pääsisältöön

Ilmastonmuutokseen voi perehtyä myös pelaamalla

Lukioikäisiä oppilaita
Opiskelijat Erja Levikari ja Salla Savolainen sekä biologian ja maantieteen lehtori Jari Kolehmainen tutustumassa vanhemman suunnittelijan Timo Laineen opastuksella Kumpulan säähavaintoasemaan. Kuva: Eija Vallinheimo Lukioikäisiä oppilaita Kuva: Eija Vallinheimo koulut,lukio,oppilaat,Lehtori

Ilmastonmuutokseen voi perehtyä myös pelaamalla ja laatimalla itse opetusmateriaalia. Näin tehtiin Kouvolan Lyseon lukiossa.

Kouvolan Lyseon lukio oli mukana TVT-ratkaisut tutkimusyhteisön ja lukioiden vuorovaikutuksen tukena: tapaus ilmastonmuutos -hankkeessa. Hanke oli Ilmatieteen laitoksen, Lumon lukion ja Kouvolan Lyseon lukion ja Kouvolan iltalukion yhteinen, opetushallituksen osittain rahoittama.

- Oli hienoa päästä yhteistyöhön ilmastoasiantuntijoiden kanssa ja saada heidät kertomaan uutta tietoa livenä lähetyissä webinaareissa. Erään tällaisen webinaarin jälkeen opiskelijat spontaanisti taputtivat esiintyjälle, vaikkei ääniyhteyttä meiltä esiintyjälle päin ollutkaan. 

Hankalaa oli työmäärän yhteensovittaminen oman opetustyön kanssa, Kouvolan Lyseon lukion ja Kouvolan iltalukion biologian ja maantieteen lehtori Jari Kolehmainen kertoo.

Peleissä on valinnanvaraa

Hankkeen aikana lukiossa testattiin erilaisia ilmastonmuutosaiheisia kaupunginhallintapelejä, kuten ClimWay, Smog City 2 ja ElectroCity

- Pelit olivat englanninkielisiä, mikä vaikeutti syvällisimpien teoria-asioiden ymmärtämistä. 

Toisaalta osa peleistä oli turhankin yksinkertaisia joko asiasisällöltään tai ulkoasultaan. Varsinaisia pelejä käyttökelpoisemmiksi osoittautuivat erilaiset simulaatiosovellukset kasvihuonekaasupäästöjen vaikutuksista, esimerkiksi C-Learn, "The Climate Challenge - Our Choices" ja Climate Momentum Simulation, Kolehmainen sanoo.

Parhaimmaksi testauksessa osoittautui Ilmastovisa, johon testaajat tuottivat itse kysymykset. Ilmastovisa on jäänyt Kouvolassa laajempaankin käyttöön.

- Kurssipalautteessa opiskelijat ovat kehuneet tätä peliä ja moni on sanonut pelanneensa sitä enemmänkin kuin vain vaaditun määrän. Ilmastovisa on meillä käytössä jatkuvasti . Olemme pelanneet sitä myös SMART Board -kosketustaululta luokassa ryhmien välisenä kilpailuna.

- Lisäksi etäopiskelijoiden kurssisuoritukseen on kuulunut Ilmastovisan itsenäinen pelaaminen, josta on pitänyt raportoida opettajalle saavutettu pistemäärä ja kolme tärkeintä Ilmastovisan avulla opittua uutta asiaa, Kolehmainen sanoo.

Itse tehtyä opetusmateriaalia

Kysymykset Ilmastovisaan tehtiin yhdessä Ilmatieteen laitoksen ja vantaalaisten kanssa. Lisäksi Kouvolassa ahkeroitiin Ilmastobingo, Viivi ja Wagner -sarjakuviin perustuvat oppimistehtävät ja Smart Board -kosketustaululle suunniteltu opetusmateriaali.  

- Nämä kaikki materiaalit ovat ainakin meillä koko ajan aktiivisessa käytössä. Videoihin on merkitty eri oppiaineiden kurssinumerot suosituksiksi siitä, millä kursseilla näitä kannattaa hyödyntää. Materiaalien pohjalta olisi helppo suunnitella esimerkiksi uusien, lukion opetussuunnitelmien mukainen teemaopintokokonaisuus, Kolehmainen sanoo.

Verkko-opetusmateriaaleja Kolehmainen on käyttänyt aiemminkin.

- Lautapeleistä lukion maantieteen opetukseen soveltuu mielestäni parhaiten Fortumin vuonna 2009 julkaisema Energiapeli. Se testaa sekä faktoja että laittaa myös pohtimaan asioita. Lisäksi pelin vaativuustaso ja pelaamiseen kuluva aika ovat lukio-opetukseen hyvin sopivia.

Toimittaja: Leena-Kaisa Laakso

Hankkeessa tuotetut materiaalit voi ladata maksutta osoitteissa: 

Ilmasto-opas

Kouvolan Lyseon lukion blogi

Jari Kolehmaisen opetuksessa käyttämiä muita pelejä

Ihminen ja yhteiskunta

  • Islamin vieraana

    6-osainen sarja islamista.

    6-osaisessa sarjassa professori Jaakko Hämeen-Anttila johdattaa kiehtovalle matkalle islamin maailmaan – sen historiaan, kulttuuriin, kuvataiteisiin, musiikkiin ja kirjallisuuteen sekä ihmisten jokapäiväiseen elämään. Ohjelmasarja on valmistunut v. 2003.

  • Buddhan jalanjäljillä

    Buddhalaisuus

    Buddhalaisuus ei ole kristinuskoon tai islamiin verrattavissa oleva uskonto, vaan pikemmin filosofia, joka opettaa tien korkeimman moraalisen, henkisen ja intellektuaalisen "valaistumisen" saavuttamiseen.