Hyppää pääsisältöön

Onko lukeminen jo vanhanaikaista?

Harry Potter Azkabanin vanki-kirja
Harry Potter -kirja. Kuva: Raili Löyttyniemi/YLE Harry Potter Azkabanin vanki-kirja Kuva: Raili Löyttyniemi/YLE Harry Potter -kirjasarja,Harry Potter,kirjat,kulttuuri,Harry Potter ja Azkabanin vanki

Tällä viikolla juhlitaan lukemista, lukuviikon merkeissä. Mutta onko lukeminen poissa muodista? Yhä useampi viihdyttää itseään kännykällä kirjan asemasta. Opettajat ovat jo ehtineet huolestua lukutaidon heikkenemisestä ja syventyvän lukenemisen vähenemisestä.

Tietolaatikko

  • Lukuviikkoa vietetään 7.-13.4.
  • Viikkoon liittyy kymmeniä tapahtumia eri puolilla maata
  • www.lukuviikko.fi

Kuka kaipaa kirjaa, kun tietokoneella tai kännykällä pääsee seikkailemaan kaikki aistit valloittavassa virtuaalitodellisuudessa? Kuka jaksaa etsiä tietoa kirjasta, kun hakukone löytää saman muutamassa sekunnissa? Ja onko sellaista enää olemassakaan kuin ahmimisikä - siis kirjoista puhuttaessa?

Huolestuttaako lukuinnon hiipuminen?

Kysyimme lukemisesta ja lapsuuden lukukokemuksista neljältä kirjojen ja kirjoittamisen kanssa tekemisissä olevalta ihmiseltä.

Jaana Kapari-Jatta

Jaana Kapari-Jatta on kääntäjä, jonka tunnetuin käännöstyö on Harry Potter -sarja. Pottereihin on koukuttunut moni sellainenkin, joka muuten ei kirjoihin koskisikaan.

- En ole huolestunut lukemisen vähenemisestä. Uskon että lukeminen kulkee aaltoina ja on pian taas muotia. Lapsille ja nuorille pitäisi antaa tilaa ja aikaa lukemiseen, ja heidän pitäisi antaa löytää suosikkinsa itse.
- Itse olen lukenut pienestä asti paljon. Luulisin että useimman kerran luin Peppi Pitkätossut ja Tiitiäisen satupuun. Ne kulkevat edelleen vahvasti mukana, mutta niin kulkee moni muukin.

Minna Harmanen

Minna Harmanen on Äidinkielen opettajain liiton puhreenjohtaja ja äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori.
-Tietysti lukemisen väheneminen huolestuttaa. Lapsilta jää monta tärkeää kokemusta, ajatusta, tunnetta ja tilannetta kokematta, jos heille ei lueta tai he eivät itse lue. Lukeminen kehittää kieltä, ajattelua ja vuorovaikutustaitoja, vaikka lukeminen harrastuksena voi olla aika yksinäistä puuhaa.

Miten lapsia voisi innostaa kirjallisuuden ja lukemisen pariin?
- Lukevien vanhempien esikuva on tärkeä, mutta jos kotona ei lueta, on koulun merkitys suuri: koulussa luetaan eri kirjallisuuden lajeja ja joskus kouluun saadaan kirjailijavieras. Toivoisin, että mediassa olisi enemmän kirjallisuusaiheisia juttuja - myös nuorille suunnatusta kirjallisuudesta. Kirjoista tehdyt elokuvat innostavat monia lukemaan kirjoja. Usein innostavin kirjavinkkaaja on lukeva kaveri, joka suosittelee kiinnostavaa kirjaa.

Mikä on ollut itsellesi lapsuus-/nuoruusiän tärkeä lukukokemus?
- Minulle koulu oli tärkeä kirjojen pariin johdattaja - ja olenkin monesti sanonut, että tuskin olisin Tuntematonta sotilasta tai Seitsemää veljestä nuorena muuten lukenut. Yhdeksännellä luokalla luin kaksi kertaa Sadan vuoden yksinäisyyden henkeä haukkoen, miten ihmeellisestä maailmasta se kertookaan. Samoihin aikoihin lumouduin nuoruuden innolla Kotiopettajattaren romaanista ja Hessen Arosudesta. Anna-Leena Härkösen Häräntappoaseen luin aika pian sen ilmestyttyä melkein yhdellä kertaa, koska sain sen pikalainaan kaveriltani. Lastenkirjallisudesta Kaarina Helakisan Elli-Velli Karamelli oli ehdoton suosikkini: pieni tyttö onnistuu suojelemaan luontoa!

Timo Parvela

Lasten- ja nuortenkirjailija Timo Parvela on tunnettu ala-asteen koulumaailmaan sijoittuvista Ella-kirjoistaan.

- Totta kai lasten lukemisen väheneminen huolestuttaa. Sekä yhteiskunnan että lastensa itsensä kannalta. Ja onhan tässä tietysti omasta ammatistakin kyse.
Miten lapsia voisi innostaa kirjallisuuden ja lukemisen pariin?
- Yksittäisiä konsteja on varmasti paljon, mutta ennen kaikkea lukeminen ja sen arvostus on yhteiskunnan asia. Kirjallinen ympäristö, joka näkyy kodeissa, kouluissa ja mediassa luo lukevan kansakunnan.

Mikä on ollut itsellesi lapsuus-/nuoruusiän tärkeä lukukokemus?
- Ollin pakinat.

Anu Laitila

 

Lukukeskuksen toiminnanjohtaja Anu Laitila on mukana Lukuviikkoa järjestämässä
- Minua huolestuttaa kauaskantoiset seuraukset: miten lukemisen väheneminen vaikuttaa lukutaitoon, ja sitä kautta kansalaistaitoihin ja ihmisenä olemiseen. Siirtyykö lukemiskulttuuri ja kirjojen arvostus seuraaville sukupolville?

Miten lapsia voisi innostaa kirjallisuuden ja lukemisen pariin?
- Vanhempien pitää keskittyä lapsen lukemisen tukemiseen. Etsiä kirjoja jotka kiinnostavat, ruokkia lukemisnälkää ja vahvistaa lapsen tunnetta omasta osaamisesta. 

Mikä on ollut itsellesi lapsuus-/nuoruusiän tärkeä/ tärkein lukukokemus?
- Ennen kaikkea muistan sen valtavan ylpeyden, kun tajusin osaavani lukea. Alaluokilla Astrid Lindgrenin tuotanto jätti jäljen. Toinen tärkeä vaihe oli nuoruus. Tuolloin kaksi kirjaa - Jostein Gaarderin Sofian maailma ja Anja Kaurasen Sonja O. kävi täällä - ovat varmasti vaikuttaneet siihen, että olen tässä tehtävässä nyt.

Lastenkirjoja. Kuva: Raili Löyttyniemi/YLE

Lastenkirjoja. Kuva: Raili Löyttyniemi/YLELastenkirjoja. Kuva: Raili Löyttyniemi/YLE
Kirjoja. Kuva: Raili Löyttyniemi/YLE

Kirjoja. Kuva: Raili Löyttyniemi/YLEKirjoja. Kuva: Raili Löyttyniemi/YLE

Toimittaja: Raili Löyttyniemi

Ihminen ja yhteiskunta

  • Islamin vieraana

    6-osainen sarja islamista.

    6-osaisessa sarjassa professori Jaakko Hämeen-Anttila johdattaa kiehtovalle matkalle islamin maailmaan – sen historiaan, kulttuuriin, kuvataiteisiin, musiikkiin ja kirjallisuuteen sekä ihmisten jokapäiväiseen elämään. Ohjelmasarja on valmistunut v. 2003.

  • Buddhan jalanjäljillä

    Buddhalaisuus

    Buddhalaisuus ei ole kristinuskoon tai islamiin verrattavissa oleva uskonto, vaan pikemmin filosofia, joka opettaa tien korkeimman moraalisen, henkisen ja intellektuaalisen "valaistumisen" saavuttamiseen.