Hyppää pääsisältöön

Sähköiset kokeet ja netti käytössä - mitä siitä seuraa?

Tietokoneen näppäimistö
Kuva: Raili Löyttyniemi/YLE Tietokoneen näppäimistö Kuva: Raili Löyttyniemi/YLE näppäimistö,tietotekniikka,tietokoneet

Miten sujuu koko koulun kokeiden järjestäminen sähköisesti? Miten netin käytön mahdollisuus muuttaa kokeiden laatimista ja niihin vastaamista? Sotungin etälukio toteutti yhden lukion kurssijakson kaikki kokeet sähköisesti.

Ylioppilaskirjoitukset muuttuvat vähitellen sähköisiksi muutaman vuoden kuluttua. Siksi monissa lukioissa harjoitellaan jo nyt sähköisten kokeiden laatimista ja niihin vastaamista.

Sähköiset tehtävät ovat Sotungin etälukiossa rutiinia, mutta kaikkien kokeiden sähköistäminen oli iso haaste: samassa koetilaisuudessa kun saattaa olla 70 opiskelijaa, jotka suorittavat pariakymmentä eri koetta.

Koululla vai kotona?

Matematiikanopettaja ja etälukiokoordinaattori Eija Immonen kertoo, että ensimmäinen asia, jota pohdittiin oli koepaikka. Kokeet päätettiin järjestää koulun tiloissa kahdestakin syystä.

- Ensiksikin katsoimme tarpeellisiksi opiskelijoiden totuttamisen koetilanteeseen: siihen että kokeessa pitää tuottaa rajatussa ajassa joku tietty tulos.

Toinen syy oli kokeen suorittajan henkilöllisyyden todentaminen. - Opiskelijat ovat tottuneet kokeiden tekemiseen kotona ja joskus on kyllä havaittu, että kotona tehdyt tehtävät ovat "tasokkaampia" kuin koesuoritukset.

Tehtävien laatiminen haastavinta

Opettajat päättivät myös, että - toisin kuin ylioppilaskirjoituksissa - netti saa olla kokeissa auki. Siksi kysymykset, jotka tehtiin Fronter-oppimisympäristöön, piti miettiä tarkkaan.

- Koekysymysten piti olla sellaisia, joihin ei netistä löydä suoraan vastauksia, siis jollakin tavalla soveltavia.

Haastavinta sähköisten kokeiden toteuttamisessa olikin tehtävien laatiminen. Äidinkielessä ja reaaliaineissa nettiyhteydestä oli jopa hyötyä, koska se antoi mahdollisuuden taustamateriaalin käyttöön.

Eniten ongelmia tuotti matematiikka, joka yo-kokeiden sähköistyksessäkin on vuorossa vasta vuonna 2019. - Opiskelijan on vaikea tuottaa koneella matemaattisia lausekkeita. Monivalintahtetäviä toki pystyy tekemään, mutta ne tuntuivat hiukan keinotekoisilta.

Entä miten koneet ja netin käyttämisen mahdolisuus vaikuttaa vastaamiseen?

- Opiskelijat ovat tietysti tottuneet koneen käyttöön ja kirjoittavat vastauksensa mieluummin koneella kuin käsin.

Opettajat ehkä saavat paremmin selvää koneella kuin käsin kirjoitetuista koevastauksista. Mutta sisältöä ei edes netin saatavilla olo muuta - valitettavasti, sanovat jotkut opettajat.

- Opettajat sanovat, että vastausten taso ei juuri ole muuttunut, nettimahdollisuudesta huolimatta, kertoo Eija Immonen.

Katkenneita kaapeleita ja muita teknisiä ongelmia

Yo-kokeen sähköistämisessä tekniikan toimivuus on kaiken a ja o.

Vaikka sähköiset kokeet ovat viime kevään kokeilunkin jälkeen sujuneet yllättävän hyvin, niin monenmoisiin ongelmiin on törmätty.

- Kerran oli kaivinkone katkaissut kaapelin, eikä koko koulussa ollut toimivaa verkkoa, kertoo Ari Immonen, joka toimii etälukiossa IT-tukena ja maantieteen opettajana.

Pienempiä ongelmia aiheuttavat inhimilliset unohdukset ja  puolin ja toisin. - Opiskelijat unohtavat tunnuksensa tai vastauksen tallentamisen, tai opettaja on unohtanut avata kokeen. 

Ari Immosen mielestä koulun omat vakioidut koneet ovat parempi ratkaisu kuin opiskelijoiden omat laitteet.

- Silloin voi käynnistää koneet valmiiksi ja oppilaiden ei tarvitse muuta kuin kirjautua sisään oppimisympäristöön jossa koe tehdään.

Teksti: Raili Löyttyniemi

Ihminen ja yhteiskunta

  • Islamin vieraana

    6-osainen sarja islamista.

    6-osaisessa sarjassa professori Jaakko Hämeen-Anttila johdattaa kiehtovalle matkalle islamin maailmaan – sen historiaan, kulttuuriin, kuvataiteisiin, musiikkiin ja kirjallisuuteen sekä ihmisten jokapäiväiseen elämään. Ohjelmasarja on valmistunut v. 2003.

  • Buddhan jalanjäljillä

    Buddhalaisuus

    Buddhalaisuus ei ole kristinuskoon tai islamiin verrattavissa oleva uskonto, vaan pikemmin filosofia, joka opettaa tien korkeimman moraalisen, henkisen ja intellektuaalisen "valaistumisen" saavuttamiseen.