– Kaikilla opettajilla on inhokkeja ja suosikkeja. Mutta opettajan ammattitaidosta on kiinni, antaako hän mielipiteidensä vaikuttaa arviointiin, sanoo psykologian professori Liisa Keltinkangas-Järvinen. Hänen mukaansa koko oppilasarvionnin eettisyys pitäisi kyseenalaistaa.
Liisa Keltikangas-Järvinen on käsitellyt usein erilaisia temperamentteja, niiden vaikutusta koulun arkeen ja varsinkin oppilasarviointiin. Educa-messuilla Keltikangas-Järvinen puhui tällä kertaa opettajien temperamentista.
Tutkimuksen mukaan opettajaksi opiskelevat ovat sosiaalisempia kuin väestö keskimäärin. Sosiaaliset ihmiset ovat iloisia, mukautuvia ja kohteliaita - mutta myös konformisteja: he eivät halua olla eri mieltä kuin muut ja he kokevat epämukavaksi sen, jos heistä ei pidetä.
Sosiaaliset ihmiset tulevat helpoimmin toimeen toisten sosiaalisten ihmisten kanssa.
– He ehkä ihmettelevät, miksi ujo ihmien ei lakkaa olemasta ujo, olisihan niin paljon helpompaa olla puhelias, aktiivinen ja seurustella muiden ihmisten kanssa. Opettajilla saattaa siis olla piilo-oletuksena, että hyvän oppilaan pitää olla reipas ja rohkea, positiivinen ja aktiivinen, Keltikangas-Järvinen sanoo.
Oletukset vaikuttavat myös koulun opiskelukäytäntöihin.
– Saattaa käydä niin, että tiimityöstä tulee koulussa ainoa vaihtoehto, vaikka yksinäisiäkin ajattelijoita aina tarvitaan,
Opettajien työhyvinvointia tutkittaessa on todettu, että eniten stressiä opettajille aiheuttavat vuorovaikutustilanteet kollegojen ja oppilaiden vanhempien kanssa.
– Opettajien voi olla vaikea kestää kritiikkiä ja konfliktia vanhempien ja yleensä muiden ihmisten kanssa.
Ikä tuo viisautta opettajallekin
Mutta vaikuttaako oppilaan temperamentti todella oppilasarviointiin? Tutkimusten mukaan vaikuttaa.
– Oppilaan temperamentin selitysosuus yläasteen oppilaan arvosanaan on huomattavan suuri. Se on suurempi Suomessa kuin muualla Euroopassa.
Ikä ja kokemus vaikuttavat. – Mitä vanhempi opettaja, sitä vähemmän oppilaan temperamentilla oli merkitystä.
Myös sukupuolella oli merkitystä: miehet ymmärsivät paremmin "hankalan" temperamentin omaavia oppilaita. Eniten oppilaan temperamentti vaikutti nuorten naisopettajien oppilasarviointiin.
Temperamenttitestit pääsykokeisiin?
Mitä sitten pitäisi tehdä? Pitäisikö opettajan temperamentti ottaa huomioon opettajaksi opiskelevia valittaessa?
– Ei missään nimessä, opettajat saavat olla juuri sellaisia kuin haluavat, sanoo Keltikangas-Järvinen.
Sen sijaan Keltikangas-Järvinen korostaa tiedon lisäämistä erilaisista temperamenteista. – Ymmärrys temperamenteista on tärkeä väline itsensä ja vuorovaikutuksen ymmärtämiseen.
Tärkeimpänä asiana Keltikangas-Järvinen pitää koko oppilasarvostelun eettisyyden miettimistä.
– Mikä oikeus meillä on edes arvioida oppilasta ja onko meillä siihen edes oikeita välineitä?
Keltikangas kysyy, pitääkö kaikkea koko ajan arvioida numeroilla. - Kaikki koulun kasvatustehtävät eivät ole mitenkään numeroiksi käännetävissä.
Toimittaja: Raili Löyttyniemi
Muokkaukset:
17.3.2018 Lisätty linkkejä artikkelin loppuun
6.8.2018 korjattu kirjoitusvirhe ingressissä