Hyppää pääsisältöön

Opettajan temperamentti voi vaikuttaa oppilasarviointiin

Liisa Keltikangas-Järvinen
Liisa Keltikangas-Järvinen. Kuva: Raili Löyttyniemi/YLE Liisa Keltikangas-Järvinen Kuva: Raili Löyttyniemi/YLE koulutus,koulut,oppiminen,Liisa Keltikangas-Järvinen

– Kaikilla opettajilla on inhokkeja ja suosikkeja. Mutta opettajan ammattitaidosta on kiinni, antaako hän mielipiteidensä vaikuttaa arviointiin, sanoo psykologian professori Liisa Keltinkangas-Järvinen. Hänen mukaansa koko oppilasarvionnin eettisyys pitäisi kyseenalaistaa.

Liisa Keltikangas-Järvinen on käsitellyt usein erilaisia temperamentteja, niiden vaikutusta koulun arkeen ja varsinkin oppilasarviointiin. Educa-messuilla Keltikangas-Järvinen puhui tällä kertaa opettajien temperamentista.

Tutkimuksen mukaan opettajaksi opiskelevat ovat sosiaalisempia kuin väestö keskimäärin. Sosiaaliset ihmiset ovat iloisia, mukautuvia ja kohteliaita - mutta myös konformisteja: he eivät halua olla eri mieltä kuin muut ja he kokevat epämukavaksi sen, jos heistä ei pidetä.

Sosiaaliset ihmiset tulevat helpoimmin toimeen toisten sosiaalisten ihmisten kanssa.

– He ehkä ihmettelevät, miksi ujo ihmien ei lakkaa olemasta ujo, olisihan niin paljon helpompaa olla puhelias, aktiivinen ja seurustella muiden ihmisten kanssa. Opettajilla saattaa siis olla piilo-oletuksena, että hyvän oppilaan pitää olla reipas ja rohkea, positiivinen ja aktiivinen, Keltikangas-Järvinen sanoo.

Oletukset vaikuttavat myös koulun opiskelukäytäntöihin.

– Saattaa käydä niin, että tiimityöstä tulee koulussa ainoa vaihtoehto, vaikka yksinäisiäkin ajattelijoita aina tarvitaan, 

Opettajien työhyvinvointia tutkittaessa on todettu, että eniten stressiä opettajille aiheuttavat vuorovaikutustilanteet kollegojen ja oppilaiden vanhempien kanssa.

– Opettajien voi olla vaikea kestää kritiikkiä ja konfliktia vanhempien ja yleensä muiden ihmisten kanssa.

Ikä tuo viisautta opettajallekin

Mutta vaikuttaako oppilaan temperamentti todella oppilasarviointiin? Tutkimusten mukaan vaikuttaa.

– Oppilaan temperamentin selitysosuus yläasteen oppilaan arvosanaan on huomattavan suuri. Se on suurempi Suomessa kuin muualla Euroopassa.

Ikä ja kokemus vaikuttavat. – Mitä vanhempi opettaja, sitä vähemmän oppilaan temperamentilla oli merkitystä. 

Myös sukupuolella oli merkitystä: miehet ymmärsivät paremmin "hankalan" temperamentin omaavia oppilaita. Eniten oppilaan temperamentti vaikutti nuorten naisopettajien oppilasarviointiin.

Temperamenttitestit pääsykokeisiin?

Mitä sitten pitäisi tehdä? Pitäisikö opettajan temperamentti ottaa huomioon opettajaksi opiskelevia valittaessa?

– Ei missään nimessä, opettajat saavat olla juuri sellaisia kuin haluavat, sanoo Keltikangas-Järvinen.

Sen sijaan Keltikangas-Järvinen korostaa tiedon lisäämistä erilaisista temperamenteista. – Ymmärrys temperamenteista on tärkeä väline itsensä ja vuorovaikutuksen ymmärtämiseen.

Tärkeimpänä asiana Keltikangas-Järvinen pitää koko oppilasarvostelun eettisyyden miettimistä.

– Mikä oikeus meillä on edes arvioida oppilasta ja onko meillä siihen edes oikeita välineitä?

Keltikangas kysyy, pitääkö kaikkea koko ajan arvioida numeroilla. - Kaikki koulun kasvatustehtävät eivät ole mitenkään numeroiksi käännetävissä.

Toimittaja: Raili Löyttyniemi

Muokkaukset:
17.3.2018 Lisätty linkkejä artikkelin loppuun
6.8.2018 korjattu kirjoitusvirhe ingressissä

Kommentit

Ihminen ja yhteiskunta

  • Islamin vieraana

    6-osainen sarja islamista.

    6-osaisessa sarjassa professori Jaakko Hämeen-Anttila johdattaa kiehtovalle matkalle islamin maailmaan – sen historiaan, kulttuuriin, kuvataiteisiin, musiikkiin ja kirjallisuuteen sekä ihmisten jokapäiväiseen elämään. Ohjelmasarja on valmistunut v. 2003.

  • Buddhan jalanjäljillä

    Buddhalaisuus

    Buddhalaisuus ei ole kristinuskoon tai islamiin verrattavissa oleva uskonto, vaan pikemmin filosofia, joka opettaa tien korkeimman moraalisen, henkisen ja intellektuaalisen "valaistumisen" saavuttamiseen.