Hyppää pääsisältöön

Onko asteroidien uhka todellinen?

kuva asteroidista
Asteroidi. Kuva: Yle kuvapalvelu. kuva asteroidista asteroidit,komeetat,taivaankappaleet

Asteroidit, mustat aukot ja komeetat kiehtovat, mutta niissä piilee myös vaara. Maapallon kohdatessaan ne voivat olla tappavan tehokkaita.

Useiden asteroidien lentoradat ovat samansuuntaiset kuin maapallon ja ne ohittavat Telluksen joskus hyvinkin läheltä. Suurimmat ja kiinteimmät saattavat pudota maanpinnalle. Tieteiselokuvien kaltaiseen hysteriaan ei kuitenkaan ole aihetta ainakaan lähimpien satojen vuosien aikana.

Asteroidin törmäys Maahan on mahdollista

Mars ja Jupiter –planeettojen välissä on asteroidivyö, jossa leijailee valtava määrä erikokoisia pikkuplaneettoja. Suurin osa niistä pysyy kiltisti radallaan, mutta törmäillessään toisiinsa osa niistä saattaa joutua Auringon ja Marsin vetovoiman vaikutuspiiriin ja kulkeutua Maata kohti. Silloin on olemassa mahdollisuus, että niitä törmää myös Maahan.

Pystymmekö varautumaan asteroidin törmäykseen?

Mikä on planeettamme tulevaisuus siinä tapauksessa, että meitä kohti syöksyvä asteroidi on saman kokoinen kuin se, joka 65 miljoonaa vuotta sitten törmäsi maahan ja lopetti dinosaurusten valtakauden? Samalla se hävitti suurimman osan maapallon muustakin eliöstöstä. Osaammeko varautua sellaiseen?

Nykyteknologia tarjoaa hyvät mahdollisuudet havaita maata lähestyvät asteroidit

Havaittujen komeettojen ja asteroidien radat voidaan laskea ajoissa. Koko taivasta emme kuitenkaan pysty vartioimaan. Mahdollisuus elämää uhkaavalle törmäykselle on aina olemassa. Sen todennäköisyys on kuitenkin häviävän pieni.

Jättiläisasteroidi ohitti Maan vuonna 2011

Tutkijatohtori Mikael Granvik Helsingin yliopistosta kuvaili vuonna 2011 maan ohittanutta jättiasteroidia. Halkaisijaltaa neljäsataa metrinen asteroidi lensi Maan ohi Kuuta lähempää. Näin läheltä Maata suuri asteroidi ei ollut lentänyt vuosikymmeniin. Törmäysvaaraa ei kuitenkaan ollut, sillä välimatkaa Maahan jäi runsaat kolmesataatuhatta kilometriä.

Perustuu ohjelmaan: Aamu-tv.

• 4. osa: ¡Hogar, dulce hogar!

Paikan ilmauksia, olla-verbejä, historiaa.

Tässä osassa opit kysymään tietä ja paikan ilmauksia. Kieliopissa opiskellaan muun muassa olla-verbi merkityksessä "sijaita, olla jossakin": estar – hay. Lisäksi tutustutaan Espanjan historiaan 1500-luvulle saakka.

• Vihdoinkin mä oon mä

Joonatan on 28-vuotias transmies.

Transmies Joonatan kertoo millaista on tulla vihdoin kohdatuksi sellaisena kuin on, miehenä

Mediataitoja kouluun

Mediakompassi-kokonaisuus koostuu kolmesta eri ohjelmasarjasta, joista ensimmäinen on tarkoitettu alkuopetukseen, toinen alakouluun ja kolmas yläkouluun ja lukioon.