Ajattelen, siis olen -ohjelmasarja haastaa filosofoimaan lasten kanssa koulussa ja kotona. Sarjaan kuuluu myös opettajan opas.
Asiantuntijat Hannu Juuso ja Tuukka Tomperi ovat koonneet tv-sarjan oheismateriaalin ja opettajan oppaan, joka sisältää käytännön opastusta ohjelman soveltamiseen opetuksessa sekä syventävää taustatietoa aiheesta.
Sarjaan on haastateltu 8 – 12 -vuotiaita oppilaita Lapinjärvellä, Loviisassa, Lappeenrannassa ja Oulussa. Koululaiset nostivat kysymyshatusta kysymyksiä, joihin ei ole yksiselitteisiä vastauksia. Haastattelun aikana kaikki oppilaat piirsivät myös kuvia ajatuksistaan ja tarinoistaan. Ohjelmasarjassa koululaisten tekemät piirroshahmot lähtevät seikkailemaan koulun arkeen ja ajattelun näyttämölle.
Hattuun sai myös keksiä omaa mieltä askarruttaneita kysymyksiä toisille pohdittavaksi:
- Voiko joku olla kaunis, jos hän on kaunis, mutta paha?
- Millainen maailma olisi, jos kaikki olisivat samanlaisia?
- Voiko ajatella kahta asiaa samaan aikaan?
- Kuinka Jumala voi elää, kun se ei ole syntynyt?
- Minne ihminen päätyy, kun se kuolee?
Ohjelmasarjassa koululaisten tekemät piirroshahmot lähtevät seikkailemaan koulun arkeen ja ajattelun näyttämölle. Lasten rikas piirrosmaailma avaa filosofisten kysymysten käsittelylle uudella tavalla havainnollisen näkökulman.
Ajatukseni kuplivat
Koululaiset pohtivat kysymyksiä, joihin ei ole oikeaa vastausta. Mistä tiedän, että juuri minä olen olemassa?
Kuka minä olen?
Koululaiset pohtivat ihmisenä olemista. Onko elämällä jokin tarkoitus?
Omantunnon jäljillä
Mistä tiedän mikä on oikein ja mikä väärin?
Sanani tarkoittavat
Voimmeko ymmärtää toisiamme käyttämättä sanoja?
Mitä voin tietää?
Tällä kertaa aiheena on tieto: Mitä epäilen ja mistä olen varma?