Autoala tarvitsee koko ajan enemmän osaavia ammattilaisia ja kielitaidolla voi olla merkitystä esimerkiksi palkkatasoosi! Tässä osassa opit muun muassa tervehtimään asiakkaita, esittelemään tuotteita ja palveluita sekä antamaan ohjeita. Aiheisiin liittyvään sanastoon ja ilmauksiin tutustut autoalan eri tilanteissa.
Uudet pyyhkimet
Katso video ja selvitä miten sanot, kun tehtävänäsi on auttaa asiakasta auton varaosien hankinnassa ja asentamisessa.
Dialogin teksti: Uudet pyyhkimet
Bilmekaniker: Hej!
Kund: Hej!
Bilmekaniker: Skulle jag kunna hjälpa på något sätt?
Kund: Jag skulle behöva nya vindrutetorkare till min bil.
Bilmekaniker: Okej. Hurdan bil har du?
Kund: En Audi A4.
Bilmekaniker :Okej, Audi A4. Här har vi dem.
Kund: Vad kostar dem?
Bilmekaniker: De kostar 27 euro.
Kund: 27. Har ni någon billigare?
Bilmekaniker: Nej, de har vi tyvärr inte. De här är de ända.
Kund: Är de svårt att få dem på plats eller kan jag själv byta dem?
Bilmekaniker: Jag tror att det skulle vara bättre att vi skulle installera dem istället.
Kund: Kostar arbetet något extra?
Bilmekaniker: Nej, installeringen kommer på köpet.
Kund: Okej, bra. Jag tar dem.
Bilmekaniker: Bra. Så, 27 euro.
Kund: Okej.
Bilmekaniker: Bank eller kontant?
Kund: Bank.
Bilmekaniker: Du kan sätta in kortet.
Kund: Ja.
Bilmekaniker: Och du kan ta kortet bort. Och här har du kvittot.
Kund: Tack.
Bilmekaniker: Och du kan ta kaffe därifrån så vi byter de här under tiden. Tack ska ni ha!
Perushuolto
Katso video ja selvitä miten sanot, kun tehtävänäsi on kertoa asiakkaalle palvelun sisällöstä ja auttaa asiakasta varaamaan ajan.
Dialogin teksti: Perushuolto
Bilmekaniker: Hej!
Kund: Hej! Jag hade beställt en grundservice på min bil till klockan nio idag.
Bilmekaniker: Grundservice, okej. Till klockan nio?
Kund: Ja.
Bilmekaniker: Och vilket namn?
Kund: Anna Ek.
Bilmekaniker: Anna Ek. Alltså till vår grundservice hör nu sedan oljebyte, friskluftssfilter, däcktrycksmätning och luftfilter.
Kund: Okej. Det hörs bra.
Bilmekaniker: Får jag din nummer?
Kund: 0400 6925.
Bilmekaniker: Då tar jag nycklarna.
Kund: Var så god.
Bilmekaniker: Så sätter jag ännu parkeringsetiketten här till dig så sköter om den.
Kund: Okej.
Bilmekaniker: Så där.
Kund: Tack, hej!
Bilmekaniker: Vi ringer sen när bilen är färdig.
Kund: Okej. Tack, hej!
Bilmekaniker: Tack, hej!
Öljynvaihto
Katso video ja selvitä miten sanot, kun tehtävänäsi on suositella asiakkaalle tuotetta ja palvelua.
Dialogin teksti: Öljynvaihto
Bilmekaniker: Hej! Hur kan jag hjälpa?
Kund: Hej! Min man skickade mig att köpa olja. Vi ska byta olja i bilen.
Bilmekaniker: Okej. Vad har ni för bil?
Kund: Peugeot.
Bilmekaniker: Peugeot. Men då går den här bra. 5W−40. Den går till flesta av bilarna.
Kund: Vad kostar det sen?
Bilmekaniker: 20 euro.
Kund: 20 euro. Har ni oljebyte här?
Bilmekaniker: Jo.
Kund: Och vad kostar det?
Bilmekaniker: 50 euro.
Kund: Ingår det oljan?
Bilmekaniker: Jo.
Kund: Totalt 50 euro? Egentligen skulle jag slippa undan lindrigare... Så tror du att ni har tid att göra det här?
Bilmekaniker: Vi skulle kunna titta det i datorn.
Kund: Jättefint!
Bilmekaniker: Ja, alltså det var oljebyte. Vi skulle ha nästa veckas tisdag den sjuttonde. Hur passar det?
Kund: Sjutt... tisdagen den sjuttonde. Passar bra.
Bilmekaniker: Bra. Då behöver jag namnet.
Kund: Anna Ek.
Bilmekaniker: Och telefonnummer?
Kund: 040 7176 83.
Bilmekaniker: Bra. Då ses vi då.
Kund: Kiva. Tack, hej!
Bilmekaniker: Hejdå!
Jarrujen tarkistus
Katso video ja selvitä miten sanot, kun tehtävänäsi on opastaa asiakasta ongelmatilanteessa ja sopia työtilauksesta.
Dialogin teksti: Jarrujen tarkistus
Kund: Hej!
Bilmekaniker: Hej!
Kund: Jag tror att jag har lite fel i bromsen.
Bilmekaniker :Fel i bromsen? Okej. Varför tror du att...
Kund: Den håller konstigt ljud. Jag tycker att det är bromsen.
Bilmekaniker: Okej. Jag tror att tyvärr kan vi inte ta bilen in idag. Men om vi tar din kontaktinformation, så vi fast ringa sen när bilen är färdig.
Kund: Okej.
Bilmekaniker: Okej, fint. Om jag skulle få namnet?
Kund: Jo. Max Johansson.
Bilmekaniker: Vad är ditt telefonnummer?
Kund: 050 58797.
Bilmekaniker: Ännu bilens registerutdrag?
Kund: XLU 128.
Bilmekaniker: Ja, fint. Vi ringer när bilen är färdig. Tack ska ni ha! Hejdå!
Varauksen peruutus
Katso video ja selvitä mitä sanot, kun asiakas haluaa vaihtaa varaamansa ajan ja sopia uuden.
Dialogin teksti: Varauksen peruutus
Bilmekaniker: Fixus, Anton i telefonen.
Kund: Hej! Jag lämnade min bil på grundservice där hos er, men jag hinner inte på något sätt komma efter den idag. Skulle jag kunna komma i morgon?
Bilmekaniker: Okej, det passar bra bara du kommer i morgon på morgonen klockan sju. Är den en lämplig tid?
Kund: Ja, det passar nog. Jag kommer efter sju.
Bilmekaniker: Okej, fint. Då tar jag upp ditt registerutdrag.
Kund: FRQ 67.
Bilmekaniker: Okej. Tack ska ni ha.
Kund: Tack, tack!
Bilmekaniker: Hej!
Kund: Hej!
Ajovalon vaihto
Katso video ja selvitä miten kerrot kiinnostuneelle asiakkaalle työprosessista.
Dialogin teksti: Ajovalon vaihto
Kund: Hej! Skulle det passa att jag tittar på?
Bilmekaniker: Ja. Vi flyttar först den här spolarvätskaförhållaren åt sidan. Så kommer vi åt gummilocken som man drar ut. Sen den där sladden, så den drar vi ut. Så där en fjäder som man skuffar till vänster och viker uppåt. Så där. Sen drar man lampan rakt ut. Så där. Så sätter man en ny in. Sedan tittar man att den är åt rätt håll, så som den var, och sätter in den dit. Så där. Fjädern på plats. Sladden fast. Locken på. Och behållaren på plats. Så kollar vi ännu att lamporna fungerar.
Kund: Okej.
Bilmekaniker: Ja.
Älä tee näin – Int' så här!
Toimittaja: Tiina Jensen Kuvaus: Henrik Leppälä Tehtävät: Anne Perttula Vuosi: 2013 Toteutettu yhteistyössä ammattioppilaitos Prakticumin kanssa.