Vaativalla ja nopeatempoisella ravintola-alalla arvostetaan työkokemusta ja kielitaitoa. Tässä osassa opit muun muassa ottamaan vastaan tilauksen, suosittelemaan, kertomaan yksityiskohtia ruokalajeista ja tuomaan laskun. Aiheisiin liittyvään sanastoon ja ilmauksiin tutustut ravintola-alan eri tilanteissa.
Tervetuloa!
Katso video ja selvitä miten sanot, kun tehtävänäsi on ottaa asiakkaat vastaan ravintolassa.
Dialogin teksti: Tervetuloa!
Servitris: Hej! Välkommen till Restaurang Prakticum. Hade ni en reservation?
Kund1: Ja, på namnet Bernadotte.
Servitris: För två personer?
Kund 1: För två personer.
Servitris: Tack. Ni kan lämna jackan där i knaggen här.
Kund 1: Tack.
Servitris: Här är ert bord, var så god. Skulle ni önska ha någonting att dricka nu genast i början?
Kund 2: Jag tar bara vatten, tack.
Kund 2: Jag tar en öl.
Servitris: Tack.
Tilauksen ottaminen
Katso video ja selvitä miten sanot, kun tehtävänäsi on ottaa vastaan asiakkaan tilaus.
Dialogin teksti: Alkuruokatilaus
Kund 1: Tack.
Servitris: Har ni hittat en passlig portion redan?
Kund 2: Vad har ni för sallad i dag?
Servitris: Räksallad med gräddfilsås.
Kund 2: Jag är allergisk för skaldjur.
Servitris: Skulle det passa med kyckling?
Kund 2: Det blir bra. Är dressingen laktosfri?
Servitris: Ja.
Kund 2: Och ingår bröd i salladsportionen?
Servitris: Det ingår.
Kund 2: Okej. Jag tar gärna bröd med smör, tack.
Servitris: Ja. För er?
Kund 1: Jag tar lunchbuffén.
Servitris: Ja, tack.
Puhelinvaraus
Katso video ja selvitä miten sanot, kun tehtävänäsi on ottaa vastaan puhelinvaraus.
Dialogin teksti: Puhelinvaraus
Servitris: Restaurang Prakticum, god dag.
Kund: Kalle här hej! Jag skulle vilja reservera ett bord till nästa veckas fredag.
Servitris: Ursäkta. Nu hör jag lite dåligt. Är ni snäll och upprepar?
Kund: Jag skulle vilja reservera ett bord till nästa veckas fredag.
Servitris: Ja, ett ögonblick. Och vid vilket klockslag?
Kund: Klockan sju.
Servitris: Klockan sju. Och för hur många personer?
Kund: Fyra personer.
Servitris: Fyra personer. Och med vilket namn skulle jag sätta reservationen?
Kund: Bernadotte.
Servitris: Bernadotte. Kan jag ännu be er att ge ert telefonnummer, tack?
Kund: Ju, och numret är 040 74 351.
Servitris: Tack. Här är nu ett bord reserverat för er: den sjuttonde, nästa veckas fredag, klockan sju för fyra personer med namnet Bernadotte. Hjärtligt välkomna!
Kund: Tack och adjö.
Kahvilassa
Katso video ja selvitä miten sanot, kun tehtävänäsi on palvella asiakasta kahvilassa.
Dialogin teksti: Kahvilassa
Kund: Hej!
Säljare: Hej!
Kund: Har ni det där ljusa brödet bara med grönsaker?
Säljare: Nej, tyvärr. Det kommer bara med ostfyllning.
Kund: Okej. Har ni ett sådant där rågbröd med bara ost.
Säljare: Det är möjligt att tillaga. Jag kan fast hämta den till bordet om en stund.
Kommer det någonting annat?
Kund: Vad kostar frukten?
Säljare: Äpplena är alltså en euro per stycke och passionsfrukter och apelsinerna är
1,70.
Kund: Okej. Jag tar ett äppel, kaffe och rågbröd. Hur mycket blir det tillsammans?
Säljare: Det blir sex och sjuttio sammanlagt.
Kund: Okej. Kan jag betala med kort?
Säljare: Javisst. Ni kan sätta in kortet, var så god.
Kund: Tack, tack!
Säljare: Hejdå!
Kund: Hejdå!
Jälkiruokatilaus
Katso video ja selvitä miten sanot, kun asiakas haluaa tilata jälkiruokaa.
Dialogin teksti: Jälkiruokatilaus
Servitris: Smakade maten?
Kund 1: Ja, tack.
Servitris: Skulle det smaka med efterrätt?
Kund 2: Vad har ni för efterrätt?
Servitris: Vi har en glassportion och sen har vi en blåbärspaj.
Kund 2: Och vad har ni för glass?
Servitris: Vi har choklad, vanilj och jordgubb och sen har vi en laktosfri hallonsorbet.
Kund 2: Jag tar hallonsorbet, tack.
Kund 1: Jag tar en kaffe.
Servitris: Ja. Tack så mycket.
Lasku, kiitos!
Katso video ja selvitä mitä sanot, kun asiakas haluaa maksaa laskun.
Dialogin teksti: Lasku
Servitris: Hej!
Kund 1: Kan vi få notan?
Servitris: Javisst. Betalar ni skilt eller tillsammans?
Kund 2: Skilt. Jag betalar med kreditkort.
Servitris: Visst.
Kund 2: Och jag betalar kontant.
Servitris: Tack.
Ravintolalounas
Katso video ja selvitä mitä sanot eri tilanteissa ravintolalounaan aikana.
Dialogin teksti: Ravintolalounas
Servitris: Hej! Välkommen till Restaurang Prakticum. Hade ni en reservation?
Kund 1: Ja, på namnet Bernadotte.
Servitris: För två personer?
Kund 1: För två personer.
Servitris: Tack. Ni kan lämna jackan där i knaggen här.
Kund 1: Tack.
Servitris: Här är ert bord, var så god. Skulle ni önska ha någonting att dricka nu genast i början?
Kund 2: Jag tar bara vatten, tack.
Kund 1: Jag tar en öl.
Servitris: Tack.
---
Kund 1: Tack.
Servitris: Har ni hittat en passlig portion redan?
Kund 2: Vad har ni för sallad i dag?
Servitris: Räksallad med gräddfilsås.
Kund 2: Jag är allergisk för skaldjur.
Servitris: Skulle det passa med kyckling?
Kund 2: Det blir bra. Är dressingen laktosfri?
Servitris: Ja.
Kund 2: Och ingår bröd i salladsportionen?
Servitris: Det ingår.
Kund 2: Okej. Jag tar gärna bröd med smör, tack.
Servitris: Ja. För er?
Kund 1: Jag tar lunchbuffén.
Servitris: Ja, tack.
---
Servitris: Smakade maten?
Kund 1: Ja, tack.
Servitris: Skulle det smaka med efterrätt?
Kund 2: Vad har ni för efterrätt?
Servitris: Vi har en glassportion och sen har vi en blåbärspaj.
Kund 2: Och vad har ni för glass?
Servitris: Vi har choklad, vanilj och jordgubb och sen har vi en laktosfri hallonsorbet.
Kund 2: Jag tar hallonsorbet, tack.
Kund 1: Jag tar en kaffe.
Servitris: Ja. Tack så mycket.
---
Servitris: Hej!
Kund 1: Kan vi få notan?
Servitris: Javisst. Betalar ni skilt eller tillsammans?
Kund 1: Skilt. Jag betalar med kreditkort.
Servitris: Visst.
Kund 2: Och jag betalar kontant.
Servitris: Tack.
Älä tee näin – Int' så här!
Toimittaja: Tiina Jensen Kuvaus: Henrik Leppälä Tehtävät: Anne Perttula Vuosi: 2013 Toteutettu yhteistyössä ammattioppilaitos Prakticumin kanssa.